Ověřování obsahu na sociálních sítích

Než se pustíte do ověřování materiálu, zjistěte, jestli podobnou práci neudělal už nějaký jiný věrohodný zdroj před vámi. Můžete tak ušetřit hodně času.

Buďte skeptičtí. Pokud materiál vypadá až příliš dobře (too good to be true), zpozorněte. Věřte svému instinktu.

I. OVĚŘOVÁNÍ ZDROJE

Více »

II. OVĚŘOVÁNÍ OBSAHU

Více »

III. DISTRIBUCE OBSAHU

Více »

I. OVĚŘOVÁNÍ ZDROJE

První krok - seznamte se se zdrojem. Důvěryhodnost obsahu se velkou mírou odvíjí od autora.

Etapa
Otázky, které je dobré si položit
Nástroje

I.I Zdroj informace

Na jaké platformě jste obsah objevili?

Znáte dobře prostředí média a jeho uživatele?

Kdo je autorem/šiřitelem obsahu?

Je primárním zdrojem informace?

Znáte ho? Je důvěryhodný?

I.II Identita autora obsahu

Digitální stopa

Jaká je historie autorova působení na Internetu?

Najděte profily na ostatních sítích (použijte třeba Pipl), vyhodnoťte jeho kredibilitu, interakci a vztah s ostatními uživateli/stránkami. Dobré nástroje: Fake Follower Check, Kred nebo Klout. Zjistěte skutečné jméno, pokud není uvedené, a ujistěte se, že neprověřujete jeho jmenovce.

Jaká je historie autorova působení na sociálních sítích?

Není jeho účet falešný?

Pozor na falešné profily! Dnes jdou vytvořit velmi realistické napodobeniny i zfalšovat ověření profilů na Facebooku a Twitteru (vyphotoshopované modré “fajfky”).

Co o sobě "prozradil"? Jaké jsou jeho interakce s ostatními uživateli/profily?

Kontakt s autorem - nejlépe telefonicky

Jakou měl motivaci ke sdílení dané informace?

Je šiřitel obsahu jeho autorem?

Položte kontrolní otázky. Souhlasí odpovědi autora s tím, co jste zjistili o lokaci, času, typu přístroje, kterým byl daný obsah pořízen?

E-mail

Není jeho e-mail falešný?

II. OVĚŘOVÁNÍ OBSAHU

I když zdroj už znáte, vždy ověřte i obsah..

Etapa
Otázky, které je dobré si položit
Nástroje

II.I Najděte originál

Obrázek

Pomocí doporučených nástrojů najděte nejstarší publikovaný obrázek.

Video

Pomocí popisku, klíčových slov, dohledejte originál

Stáhněte náhledový obrázek a postupujte jako v případě "Obrázek"

Vyhledejte na Twitteru a Facebooku unikátní kód videa - najdou se nějaké společné účty?

Text

Ověřte jméno autora, vystupujících postav, existenci firem a dalších aktérů v textu

II.II Lokace

Obrázek a video

Souhlasí uvedená lokace?

Google Maps, Google Street View, Panoramio, Geofeedia, Ban.jo, Wikipamia, geopozice z Twitteru nebo Picassy

II.III Čas

Obrázek a video

Objevují se v médiích na sociálních sítích další zprávy, videa a obrázky, které potvrzují autenticitu události?

Souhlasí počasí v místě s klimatickými podmínkami, které ten den skutečně panovaly?

K určení počasí v určitý den v určitém místě lze použít například Wolfram Alpha. Čas můžete odhadnout podle stínů a polohy slunce. Zimní období lze určit podle sněhu, listů na stromech, květů.

II.IV Metadata

Vše

Proč nevěřit metadatům?

Mějte na paměti, že metadata jsou uživatelsky editovatelná a je do nich možné během chvilky uložit jakoukoliv informaci. Jak jednoduché je změnit metadata obrázku se můžete podívat například zde.

II.V Úpravy

Obrázek a video

Zasahoval někdo do podoby obrazového materiálu?

Využijte nástroj FourMatch, více případně zde.

II.VI Crowdsourcing

Co říkají o událostech ze stejného místa a času další uživatelé sociálních sítí v dané oblasti?

Poskytli vám vlastní foto nebo videomateriál? Souhlasí?

Jaký mají na obsah názor?

III. DISTRIBUCE OBSAHU

Ověřením informace to nekončí. I po zveřejnění "žije" a vyvíjí se.

Etapa
Otázky, které je dobré si položit
Nástroje

III.I Kredit

Uveďte autora

Jaké jsou podmínky uveřejnění obsahu? Jak chce být autor uveden?

III.II Čas

Práce kvapná, málo platná

Musíte obsah zveřejnit hned teď? Nemáte ještě chvíli na jeho ověřování?

III.III Kontext

Zasaďte obsah do patřičného kontextu

Informovali jste čtenáře/diváky/posluchače o míře ověření informace, které se podařilo dosáhnout?

III.III Chyba

Udělá ji občas každý, ale...

Zveřejnili jste opravu na všech platformách, kde jste obsah použili?

Upozornili jste uživatele, kteří info např. retweetovali nebo o ní psali na svém blogu, že byla opravena?

Stránka vznikla v rámci semestrální práce předmětu Tvoříme budoucnost žurnalistiky na @Stunome.

Na stránce spolupracovali: Hana Němečková, Pavel Klimunda, Josef Rosol, Eva Hryzbylová, Marek Čejka a Matěj Komín.